Nieuwe verpakking leidt tot meer winst en minder kosten

Lucas Bols is het oudste gedistilleerd merk ter wereld en één van Nederlands oudste nog actieve bedrijven. De koploper op het gebied van de nieuwste likeurtrends wilde de activiteiten in opkomende markten uitbreiden met een focus op Afrika, waar ze hun klanten bedienden met twee verschillende merken en zeven soorten sterke dranken. Lucas Bols besloot de markt te benaderen met slechts één merk, J.H. Henkes, vanwege de geschiedenis en naamsbekendheid in de focuslanden. Om samenhang te creëren en productiekosten te minimaliseren had J.H. Henkes behoefte aan een nieuwe, geharmoniseerde verpakking. Met andere woorden: één flesvorm voor alle typen sterke drank.

Cliënt:
Lucas Bols

Uitdaging:
Opkomende markten voorzien van premiumverpakkingen tegen de juiste prijs

Resultaat:

  • Aanzienlijke omzetgroei
  • Aanzienlijke kostenefficiëntie

Awards:
Awarded Bronze in the category ‘Best use of packaging’, Transform Awards MENA.

MEA-Winner-New-Small
3.001-min
1223.001-min
Henkes.001-r77-min
HET PROCES

Van 2 merken, 7 categorieën en 4 flessen naar 1 geharmoniseerde oplossing

Vanwege het merkimago en voorgeschiedenis van J.H. Henkes in Afrika kozen we niet voor een revolutie, maar een evolutie van de fles. De uitdaging was om het ontwerp van de verpakking te veranderen en de fles een moderne uitstraling te geven, zonder daarbij de herkenbaarheid en merkessentie te verliezen. Het doel: een ‘premium’ look & feel voor een ‘value’ prijs.

De Afrikaanse doelgroep herkent het merk aan J.H. Henkes’ icoon: de ooievaar, een symbool dat inmiddels een rol speelt in de samenleving. Het was dan ook van belang om de ooievaar in gemoderniseerde vorm te behouden. Daarnaast werden er andere details in de verpakking aangepast, die J.H. Henkes onderscheidend maakte en het merk tegelijkertijd een elegante en verfrissende twist gaf. De labels op de flessen zijn een weerspiegeling van de rijke geschiedenis, de kwaliteit en het vakmanschap van J.H. Henkes. Elke variant likeur kreeg een andere glaskleur en een uniek label, zodat de verschillende varianten gemakkelijk van elkaar onderscheiden konden worden, maar toch naadloos zouden aansluiten bij de uniforme merkuitstraling van J.H. Henkes.

admin-ajax-1-min
Flessen voor de restyling

“De nieuwe verpakking is buitengewoon goed ontvangen en de verkoop weerspiegelt dat door een enorme stijging! Dit resultaat is de beste manier om de toegevoegde waarde van Skyne te meten.”

 

– Guenael Fily, commercieel directeur bij Lucas Bols

HET EFFECT

Niet alleen mooier, maar ook goedkoper

We wilden niet ‘gewoon’ een mooie fles ontwikkelen; samen met de klant hebben we naar slimme oplossingen gekeken om het productieproces te verbeteren. Hierdoor konden we de hoeveelheid glas die nodig is voor productie met 50% reduceren, zonder dat de kwaliteit van de verpakking in gevaar kwam. Dit leidde tot een meer dan beoogde besparing op grondstoffen en een effectiever productieproces.

HENKES-1800x650-w2000-h2000-min

Betere verkoopcijfers en langdurig partnership

Sinds de lancering van de nieuwe verpakking zitten de verkoopcijfers in een stijgende lijn. De tevredenheid van de klant uitte zich in een langdurige samenwerking met Skyne. Sindsdien hebben we de merkidentiteit van J.H. Henkes herzien, campagneconcepten bedacht voor de Keniaanse & Nigeriaanse markt en werden we gevraagd om het ontwerp voor de pre-mixed blikjes drank voor de Afrikaanse markt te verzorgen. Het design beviel zo goed dat de blikjes inmiddels ook in Europa worden gedistribueerd.

HENKES_GT-LINEUP_MOCKUP_210316-r77-r77-e1515611839810-min
Untitled.001-r77-min

Wil je meer weten?

Wij creëren unieke, betekenisvolle en authentieke merken, die jou in staat stellen jouw publiek te binden, te boeien en te inspireren. Voor ons draait alles om de relatie en het begint altijd met een gesprek. Ontdek hoe Skyne jouw onderneming of merk kan helpen.